Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

lördag 21 augusti 2010

En liten blå tå..

Solskenet har brutit tån.
Vi satt först på vårdcentralen i en evighet, fortsatte sedan till rönten och satt där i ytterligare en evighet för att sedan återvända till vårdcentralen och vänta lite till. Slutligen kom domen...benet i tån är helt av, så nu är tån tejpad och det blir inga akrobatiska övningar en tid framöver.
Förvisso avskyr Solskenet alla former av akrobatiska övningar i vanliga fall också men utan bruten tå kan han i alla fall..om han skulle vilja.

Krokig blå liten tossing
Solskenet har väldigt hög smärttröskel. Han har inte gnällt mycket över sin onda tå. Jag fick en smärre chock när jag slutligen tog mig en titt på den.
Trots att läkaren klämde så det gjorde ont,  att röntgenpersonalen tvingade honom att ligga i en ställning som var obekväm, så var dagens största problem något helt annat.
Dagens största problem var jag.
På röntgenavdelningen kan man köpa kaffe eller saft + bulle för 10 kr.
Solskenet drack saft och åt bulle - frid och fröjd.
Jag var inte sugen på en bulle så jag tog istället ett glas saft och en kopp kaffe - inte frid och fröjd.

"Mamma", sa Solskenet och rynkade näsan, "det står att man får kaffe ELLER saft och en bulle för 10 kr. Du tog saft och kaffe och ingen bulle!!"

Han gav inte mycket för mina åsikter kring att ett glas saft är billigare en en stor muffins, och att röntgenavdelningen tjänade på att jag inte åt muffins utan tog ett glas saft istället.  Istället upprepade han det som stod på skylten flera gånger.
"Man får ta kaffe ELLER saft och en bulle för 10 kr, mamma!!"

Tejpad liten tossing
Eftersom jag märkte att Solskenet blev oroligare och oroligare frågade jag honom om det skulle kännas bättre om jag frågade personalen i receptionen om vilka regler som gällde varpå han lättat utbrast: "Jaaa!"
Inget annat fanns att göra än att göra just så, och när personalen så intygat att jag fick ta en kopp kaffe och ett glas saft istället för en kopp kaffe och en bulle så var allt frid och fröjd igen.

Personalen greppade situationen omedelbart, och en dam kom till och med ut i väntrummet och pratade med Solskenet. Tänk vilka fantastiska människor man möter emellanåt!

Solskenet hoppar runt på kryckor men vägrar följa läkarens råd om att gå i träskor. (Träskor är bra när man har bruten tå eftersom de inte ger vika utan erbjuder stabilitet.)
"Jag brukar inte gå i träskor", sa Solskenet. Och det var slutet på den diskussionen.

Over and out...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar