Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

onsdag 18 augusti 2010

Jag HATAR skolan!!

Jag älskar blommor. Blommor är i allra högsta grad välbefinnande för mig. Sällan blir jag mer harmonisk än just när jag påtar i trädgården. Med det sagt behöver jag nog inte närmare förklara hur glad jag blev över buketten nedan. Tack Riksgymnasiet Kristianstad! Det är alltid lika roligt att ha med er att göra!
Harmoni..

Skolan började idag för lilla Solskenet. Storebror börjar inte förrän imorgon.
Solskenet var inte helt överlycklig över skolstarten. Han hatar skolan säger han. Med betoning på "hatar".
Detta är något nytt. Aldrig tidigare har han hatat skolan. Snarare tvärtom, trots stundtals väldigt turbulenta skolperioder.
Men nu hatar han alltså skolan.
Han hatar skola därför att han inte tycker om att jobba, säger han. Därför att de nu ska läsa nya ämnen, och nya inriktgingar. Det nya är skrämmande. Och han hatar skolan därför att han inte vill bli stor.
Blir man stor måste man flytta hemifrån, och var ska man då bo? Hur gammal är man när man måste flytta hemifrån? Får man komma hem och hälsa på när man har flyttat hemifrån? Och tänk om man vill bo med mamma jättelänge, får man inte det då?
Ett solsken och några åskmoln..



Den sista anledningen är att hans liv förändras idag. Sommarlovet är slut, allt det han vant sig vid under sommarmånaderna förändras, och han måste anpassa sig till att gå i skolan varje måndag. Hans skolschema är annorlunda från i våras, taxi kommer en annan tid än i våras, hans favorittjej i skolan ska flytta 1 oktober.
Förändringar, stora förändringar, är mycket mycket jobbigt för en liten kille med Aspergers syndrom.
Sanningen är nog egentligen att han inte alls hatar skolan, utan att han hatar alla förändringar.

Han är skadad också, stackars liten. Han slog en loop i badrummet igår kväll och idag var hans mellantå svälld och blå. Han kan inte gå ordentligt och behöver kryckor för att ta sig fram längre sträckor. Solskenet har motoriska svårigheter. Det är väldigt svårt att gå på kryckor när man har motoriska svårigheter. Håller tummarna för att lilla tån snart återfår normalfärg.

Själv är jag lite skröppligare ikväll än igår vilket troligtvis beror på att jag stod upp i 4 h idag. Men det var det värt. Seg är jag, seg som kola. Och faktiskt också irriterande envis emellanåt.

Nu fes hunden. Måste gå. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar