Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

söndag 19 september 2010

Ett vrak spekulerar..

Jag är ett vrak. Tveklöst.
Hostan vägrar ge med sig, har snarare tagit ny kraft och beslutat sig för att rida mig som en mara hela nätterna. Febern kikar in på kaffe med jämna mellanrum, ni vet ungefär som en sådan där jobbig granne som knackar på dörren fyra gånger per dag och som man allra helst vill ska dra åt pipsvängen. Nytt för i helgen är också små härliga yrselattacker. Det är inte de vanliga "yribollennärjagresermigupp-attackerna", dem är jag van, utan en helt ny härlig företeelse..jag blir yr när jag sitter ner, eller går, eller ligger..ja, lite när som helst med andra ord. Något är nog vaj med balansnerven nu.
Som om det inte räckte så tilltar hesheten snarare än klingar av, och inte många förstår längre vad jag försöker väsa fram.
Imorgon ska jag besöka farbror, eller tant, doktorn på förmiddagen. Lovar ta mig själv i den berömda kragen för nu börjar situationen bli ohållbar. Om man, som jag, lider av allvarlig mundiarré är ofrivillig stumhet ett mardrömsscenario. Jag har ju så mycket att säga!

Victory?
Och till råga på allt är det val idag. Givetvis ska jag rösta, men jag har ännu inte bestämt vem som ska få min röst. Jag har aldrig varit så osäker politiskt som jag är i år. Jag känner det som om valet i år mer har handlat om färgblandningar än partipolitik. Det känns som om det jag ska bestämma är om jag ska rösta på GULT* eller TURKOST* (och då snackar jag inte turkisk fetaost). Möjligtvis kan man välja Fi..de står ju liksom helt ensamma på något vis.

Har kommit fram till att jag är långt mer GUL än TURKOS i alla fall. LÅNGT mer. Men hur GUL är jag? Är jag grön? Eller är jag ljusröd? Eller går jag till och mer åt mörkaste blodrött?

Jag har gjort alla tänkbara valbarometertest för att försöka få pejl på mina sympatier och resultaten har varierat, blockfärgen har dock varit densamma...GUL.

I något test blev jag miljöpartist med stor majoritet, i ett annat blev jag vänsterpartist med ännu större majorietet, i ett tredje delades förstaplatsen av Fi och V, och i ytterligare ett annat låg Mp och C högst upp. I alla utom ett hamnade S på fjärde plats. De hamnade faktiskt näst sist i ett av testerna jag gjorde, vilket ju var lite av en chock med tanke på att jag är gammal avdankad S-politiker.

Frågan kvarstår..vad friden ska jag rösta på?!
Just i ögonblicket lutar det åt Mp, detta just med anledning av min stora förvirring. Mp behövs trots allt. Miljöfrågorna är avgörande för mänsklighetens fortlevnad, och jag är lite rädd att miljöfrågorna hamnar i skymundan om Mp inte längre är med i matchen.

Skulle jag rösta på C röstar jag ju på Reinfeldt och även om han är en kompetent charmknutte så överensstämmer mina värderingar inte med hans. Jag tror också på en arbetslinje, jag tror också att människor i allmänhet mår allra bäst av att ha ett lönearbete, jag tror också att det finns människor som utnyttjar systemet, och jag tror att det finns människor som helt enkelt vant sig av med att arbeta och vant sig vid att befinna sig inom bidragssystemen..MEN..arbetslinjen fungerar enbart om den kompletteras med ett enormt arbete kring HUR människor som tidigare varit bidragstagare ska kunna slå sig in på arbetsplatserna. Så länge en diagnos, exempelvis ADHD, depression etc., klingar obekvämt i arbetsgivarnas öron har människor med diagnoser inte samma förutsättningar till att faktiskt ha ett lönearbete..det är den krassa sanningen.

Nu ska jag krypa längre in under min filt och tänka lite till innan jag tar röstkortet i handen och masar mig ner till byns gympasal för att vara med att avgöra Moder Sveas framtid.

På återseende. Väl mött!


Färglära
*GULT = blandning av rött och grönt blir gult
*TURKOST = blandning av blått och grönt (Centern då) blir turkost

2 kommentarer:

  1. Hej Krya på dig och hoppas du blir bättre snart. Jag är orolig för dig. kramar från Emma

    SvaraRadera
  2. Tack, Emma. Du behöver inte oroa dig, jag är snart pigg igen. :)

    SvaraRadera