Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

söndag 5 september 2010

Jag = misstänkt

Jag är 36 år, gift, har två barn, är utbildad socionom och har arbetat heltid inom det sociala fältet i många år. Jag har aldrig haft missbruksproblematik och är inte kriminellt belastad. Jag kan nog anses vara väldigt "vanlig" (vad det nu innebär). Men jag har också Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag så i allas ögon är jag inte "vanlig".

För min ADHD medicinerar jag med en låg dos Concerta, och när jag första gången skulle gå till sjuksköterskan för provtagning fick jag en smärre chock. Eftersom Concerta kan ge högt blodtryck och påverka vikten hade jag föreställt mig att blodtrycksmätning och vägning skulle ingå i undersökningen. Jag blev förvånad när jag insåg att det hela också gällde blodprov. Rör efter rör pumpades ur min arm, för att kolla så att jag inte hade några "otillåtna substanser" i blodet sedan tidigare. Och mina tankar var i uppror..

"Jaha", sa sjuksköterskan, "då var det dags för ett bevakat urinprov".
"Varför då?", frågade jag varpå sjuksköterskan svarade "Jamen du äter ju Concerta!"
"Jo", svarade jag, "men varför ska jag lämna ett bevakat urinprov?"
"Jamen du har ju ADHD och då måste vi göra drogtester".
"Okej", sa jag, "så alla som har ADHD är alltså drogmissbrukare?"
"Nej", svarade sjuksköterskan (nu lite förvirrat), "men många har ju drogproblem och då är de tacksamma över att det upptäcks här."
"Okej", sa jag, "men jag har ju aldrig haft några drogproblem över huvudtaget. Jag dricker ju i stort sett inte ens alkohol. Varför ska jag drogtestas?"
"Ehh, så är det inom psykiatrin", svarade sjuksköterskan.
"Men om jag inte vill då", sa jag, "kan du tvinga mig då?"
Sjuksköterskan såg aningen obekväm ut och sa: "Nej, inte rent lagligt. Men det skulle ju i så fall innebära att du kanske inte får din medicin. Om du vägrar menar jag."

Jag vägrade inte. Jag behöver min medicin. Men jag är chockad, och upprörd.

När jag för några år sedan skadade nacken fick jag mycket starka värktabletter..i hundratal. Ingen frågade någonsin efter ett drogtest, trots att det är allmänt känt att många människor blir beroende av värktabletter.

Ingen som inte har någon tidigare missbruksproblematik tvingas kissa inför publik när de har ont i nacken.
Men får du medicinen utskriven genom psykiatrin och har ADHD då ska du drogtestas.

För så gör man inom psykiatrin...

3 kommentarer:

  1. Det låter helt befängt!!!! Jag skulle också blivit JÄVLIGT upprörd :(.

    Kram HannaPanna

    SvaraRadera
  2. Visst gör det. Jag trodde hon drev med mig först, men insåg att det var blodigt allvar. Aldrig någonsin hade jag kunnat föreställa mig att jag någonsin skulle tvingas lämna bevakade urinprov...och jag gillar det inte alls.

    SvaraRadera
  3. Det är helt sjukt det här. Nästan samma argument kom de till mig med. Känns förnedrande, kränkande och diskriminerande. Spec. när jag inte har nån missbruksproblematik sen tidigare. Nu ska de ja både piss övervakat såklart och blodprov för att då sin medicin. Vägrar man eller inte kan lämna ja då får man ingen medicin heller. När de sa det första gången så trodde ja sjuksköterskan skämtade men nej. URk man känner sig så utlämnad och att de lixom kan hota med att ta det bästa hjälpmedlet man har

    SvaraRadera