Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

torsdag 16 september 2010

Uppföljning av vårdbidrag - samtal med försäkringskassan

Jag har vårdbidrag för Solskenet. Ett halvt sådant. Jag har haft det i många år. Med två års mellanrum görs uppföljningar med eventuella omprövningar. Eftersom försäkringskassan 2008 ansåg att Solskenets behov inte skulle kunna anses förändras märkbart under de följande fem åren fick vi faktiskt vårdbidrag på fem år, dock med uppföljning efter två.

Två år har gått nu. Idag pratade jag med försäkringskassan.

Under en uppföljning går man igenom hur hela dygnets behov ser ut, och om detta har förändrats sedan sist. Efter att ha gått igenom dagen utbrister handläggaren:

"Men du..varför har du bara ett halvt vårdbidrag?"Jag blev lite perplex och mumlade något om att jag inte riktigt visste varpå handläggaren fortsätter:
"Ofta blir man som förälder van och reagerar inte men jag tycker faktiskt att du ska söka om ditt vårdbidrag. Det halva vårdbidraget behåller du givetvis men jag skickar ansökningshandlingar till dig idag. Jag tycker att ett halvt vårdbidrag är för lite."

Där ser man. Det är inte alltid försäkringskassan gör allt för att spara in. Ibland fyller de faktiskt precis den funktion de ska ha. Denna handläggares uppföljning resulterade alltså inte i indragning, utan istället om en anmodan att söka mer.
Jag blir glad ända in i själen. Inte för att jag kanske potentiellt får mer vårdbidrag utan för att det jag fick bevis på att det finns handläggare på försäkringskassan som arbetar precis som de ska.

Jag vet egentligen att jag borde ha sökt mer vårdbidrag för länge sedan, jag brukar ofta prata om vikten av det. Men tänk så lätt det är att glömma bort sig själv mitt i allt..

Jag är fortfarande fruktansvärt förkyld men det känns ändå skönt i magtrakten idag, på alla sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar