Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

tisdag 12 oktober 2010

Korkade kommentarer och logiskt tänkande...

Det blev uppenbarligen läsarstorm efter Dagens Nyheters hemreportage Vindsvåningar har blivit ett sätt att leva. Läsarstormen kom sig tydligen av att många läsare reagerat över det faktum att de allra flesta svenskar inte ens skulle komma i närheten av att ha råd med dylikt boende.
Förvisso ligger det något i det, även jag anser att det finns en missklädsam snedfördelning i samhället, men jag hade knappast själv reagerat över reportaget. Personligen målar jag egenhändigt väggarna här hemma först efter att noga ha räknat efter om ekonomin räcker till en färgburk just den månaden men jag tycker ändå om att läsa om andras extravaganta heminredningsprojekt. Med en mugg sött och vitt kaffe i handen bläddrar jag ivrigt igenom heminredningstidningarnas reportage med snordyra inredningsdetaljer och drömmer mig bort en stund. Samhällsdebatten faller i glömska när jag sitter där. Jag kan bara gratulera det aktuella paret i DN som uppenbarligen inte lever på sjukersättning eller behöver oroa sig över om A-kassan kommer i slutet av månaden, jag missunnar dem inte deras lyckosamma situation. (Jaha, det där LÄT missundsamt ändå, men det är inte så jag menar. Jag LOVAR!) (Och nu lät det ännu mer missundsamt..jösses, jag ger upp. Tro vad ni vill....)

DN Hems reporters mindre intelligenta kommentar reagerade jag dock över där jag satt i bilen på väg hem från jobbet och lyssnade på hans febrila försök att rättfärdiga tidningens val. Radioreporten frågade varför DN inte gör ett reportage om en ombyggnation av en 1:a i förorten varpå DN-reportern svarade; "Ja men det är svårt att hitta några sådana projekt." Radioreportern undrade då, med rätta, varför varpå DN-repporten släppte den extremt intelligenta kommentaren: "Ja men de som är med i våra hemreportage är ju människor som har heminredningsintresse."

Jag skulle aldrig ha bojkottat DNs hembilaga pga att deras reportage handlade om ett hem där pengar inte är en bristvara. Däremot kommer jag att bojkotta DNs hembilaga pga att deras reporter uppenbarligen tror att den som bor i en 1:a i förorten inte kan ha intresse för heminredning. Det var en riktigt korkad replik.

Sedan när är god smak och intresse synonymt med en tjock plånbok? Jisses...

För övrigt hade Solskenet rättstavningsläxa idag. Han satt vid köksbordet länge, vred på sig, suckade regelbundet och verkade allmänt missnöjd.
Givetvis kom jag till undsättning efter en stund, och frågade; "Har du problem med läxan?"
"Jag ska skriva 15 ord som jag inte kan", svarade Solskenet missnöjt, "och sedan ska jag träna på dem så att jag kan dem."
"Jaha", sa jag, "men då får du väl göra det då."
Solskenet tittade misstroget på mig, höjde axlarna och sa; "Men hur ska jag kunna skriva ner 15 ord jag inte kan om jag inte kan dem?!"

Frågar du mig så tycker jag att det var en ytterst befogad fråga. Han är logiken personifierad, onekligen.
Efter en timmes gemensamt arbete hade vid dock hittat ett antal ord han inte kunde stava till..men det var inte uppgiften. Uppgiften var att hitta ord han inte kunde. Punkt.

Tänk så fel det kan bli när en logisk liten kille möter en inte alltid så logisk omvärld.

För övrigt har jag feber igen. Lär nog överleva denna gång också.

Väl mött vänner!

3 kommentarer:

  1. Underbara Solskenet!!!

    SvaraRadera
  2. Solskenets kommentar var precis vad jag tänkte då jag läste... *L*

    Blir irriterad precis som du... att pengar skulle sätta stopp för inredningsintresse! Kan nog säga att vi som lever på minimum faktiskt kan ha stort inredningsintresse... och med fantasi så kan vi få det mkt fint för en mkt mkt billig peng...

    SvaraRadera
  3. Jo, Solskenet är cool rakt igenom! :)

    Och ärligt talat beundrar jag de som med små medel skapar vackra hem mycket mer än de som strör pengar omkring sig. Har man mycket pengar kan man ju köpa exakt vad man vill, har man lite pengar måste man vara finurlig och påhittig.

    SvaraRadera