Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

torsdag 14 oktober 2010

Ordspråk och inplastade tänder

Ordspråk! Ordspråk är väl en märklig företeelse ändå. Ofta totalt ologiska haranger, åtminstonde i relation till vad den som använder ordspråket egentligen vill säga med det.

"Där gärdsgården är lägst hoppar alla över" är ett exempel. Tänk på det en stund.
Vad i hela friden betyder det?

Vackra blommor..
Ordspråk används för att säga något trots att man egentligen säger något annat. Jag är själv ordälskare, och broderar gärna ut orden när jag skriver. Till och med när jag talar emellanåt. Viktigt är dock att komma ihåg att inte alla uppfattar det man avser när man svänger sig med ordspråk och liknelser. Uttrycket "att brodera ut orden" är också ett sådant exempel, att "svänga sig med uttryck" är ett annat. Vi gör det hela tiden..vi är ologiska, och för somliga, totalt obegripliga.
Solskenet har svårt att förstå ordspråk. Detta betyder inte att han inte har förmågan att lära in vad som egentligen avses med ordspråken, men innan han lärt in dem är de totalt obegripliga för honom. Ofta tycker han också fortfarande att de är rätt korkade, även när han lärt sig vad de betyder. Han har svårt att förstå varför människor säger en sak och menar en annan. Det är en väldigt logisk åsikt. Egentligen.
Det är inte fel att använda sig av liknelser, det är inte heller fel att tycka att liknelser är onödiga. Huvudsaken är att alla minns att vårt sätt att tolka och förstå skiljer sig åt.
Som sagt, vi är alla annorlunda..bara på olika sätt. Och som vanligt..annorlunda är inte synonymt med fel. Annorlunda är bara inte exakt lika.

Jag föreläste för övrigt i Limhamn idag. Det var oerhört roligt. I publiken satt biståndshandläggare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, assistenter, några chefer, en systemansvarig och säkerligen några till yrkeskategorier som jag glömt. Jag har dåligt arbetsminne, jag skyller på det. Det rörde sig i alla fall om en ansenlig skara.
Efteråt fick jag väldigt vackra blommor. Jag älskar blommor. Den som gav mig blommorna hade sett på TV att jag älskar blommor.
Jag blev rörd. Det var liksom inte bara blommor, det var blommor av en anledning. Det fanns en tanke bakom, en omtanke. Blommorna står nu på vårt köksbord och sprider skönhet, hoppas de står sig länge.

Kvällen spenderades med familjen, varma smörgåsar och kortspel. Kamikazepiloten vann inte idag heller. Jag vill gärna tro att det beror på att jag blivit en så oerhört skicklig kortspelare. Sanningen är dock nog snarare att han helt enkelt fick dåliga kort ikväll också. Hur som helst är han nyklippt idag. Han är en riktigt snygging, min man.
Lilla Solskenet lekte med J hela kvällen, han var för trött för att blogga ikväll sa han. Han ska blogga imorgon istället.
Storebror försöker vänja sig vid att ha inplastade tänder. Jo, jag vet..det låter helkonstigt, men uppenbarligen gör de så numera om det finns frätskador på vissa tänder. Han hade inga nya hål i alla fall, det är bra.

Höll på att glömma. Ordspråket jag tog upp i början betyder att alla vågar sig på den som är svag...utifall inte alla visste det eller listat ut det redan. Har ärligt talat svårt att förstå vitsen med att säga "där gärdsgården är lägst hoppar alla över" istället för att helt enkelt säga att alla vågar ge sig på den som är svag. Men det är klart, det är bara jag..

Sovdags nu. Vi hörs imorgon!

1 kommentar:

  1. Visst är det så... ordspråk, metaforer och ordkrängningar används hela tiden. Man, alla inkl jag trots bättre vetande glömmer vikten av tydlighet... igår såg jag och Prinsen på tv... där man talade om att pappan hjärntvättat barnen... Prinsen genast förskräckt... hjärntvättat? tvättar hjärna? hur? med vad? Kan ju fundera lite på hur mycket som feltolkas på våra ordkrängningar?!

    Kramer på dig

    SvaraRadera