Välkommen till min värld..

Tourettes syndrom och ADHD med autistiska drag är diagnoserna...resten är jag

http://www.tankarikaos.se/

- Boka mig som föreläsare på lisafrick@live.se, http://www.tankarikaos.se/ eller www.nsph.se/index.php?bokaenambassador.

- Stolt Attitydambassadör - läs mer på http://www.hjarnkoll.se/ och www.skane.se/attityder

- en del av projekt:bemötande, Psykiatri Skåne

lördag 23 oktober 2010

Lisa - Queen of the Nerds....

Jag erkänner!
Farmville..jag är beroende.

Farmville är en intressant företeelse på många sätt och, ärligt talat, ytterst beroendeframkallande. Inte minst det faktum att så många farmville-entusiaster skördar i lönndom. Det är uppenbarligen lite "skämmigt" att erkänna att man finner farmville underhållande, nördigt i kvadrat..upphöjt till 7.
Well, om så är fallet kan jag i så fall hädanefter tituleras som Queen of the Nerds. Jag skördar gladeligen. Jag mjölkar kossor, sår märkliga grödor som "candy corn" och "ghost pepper", kelar med bebis-tigrar och busar med mina farmvillegranner genom att utföra halloween-bus på deras farmer (trots att jag egentligen avskyr halloween).

Jag vet inte riktigt varför jag finner Farmville så underhållande. Underhållande är egentligen fel ord..avslappnande är ett bättre ord. Kamikaze-piloten finner mitt nyfunna bonde-alterego roande. Han accepterar det, och ler...roat. Han tycker att det är lite lustigt att en 36-årig tvåbarnsmor spelar onlinespel där fiktiva fän utgör grunden.
Jag bjuder på det.
Jag skördar bort all stress där jag ligger i soffan med datorn på magen efter en hektisk dag.
Jag tycker också mycket om det faktum att jag kan bestämma exakt hur jag vill att min farm ska se ut, vad jag ska odla och vilka djur jag vill ha. Till min glädje finns nu också flera möjligheter till att förvara föremål jag inte använder utan att jag för den skull är nödgad att göra mig av med dem. Jag bestämmer ordningen på farmen, farmen är en ordnad plats. Min ordning i kaos måhända.
Fyyyyyyyy!!!!

Det finns dock ett problem. För att själv tjäna pengar, erfarenhet och möjligtvis finna saker, finns en möjlighet att gå in på sina grannars farmer och skörda såväl grödor som djur samt att gödsla grannarnas grödor. Grödorna är uppdelade i små kvadrater som, sammansatta, kan bilda stora åkrar.
Nu till problemet...när du ska hjälpa din granne har du ett begränsat hjälpantal att tillgå. Fem (5) närmare bestämt. Du kan göra din granne fem tjänster. Fem.

FEEEEEM!!!!
 Fem är ett mycket ojämt tal.

Fem är ett obehagligt ojämt tal.
I hela mitt liv har detta varit ett problem. Jag har aldrig någonsin pratat om det, inte för att jag skämts över det utan helt enkelt för att jag aldrig tänkt på att nämna det. Jag avskyr ojämna tal. Jag avskyr assymetri. Många har nog en släng av denna egenhet, för tänk bara på hur det ser ut i fönstren hemma hos de flesta människor...där står två ljusstakar, eller två lampor, kanske två blommor. Symmetri, annars känns det obehagligt.
För mig är det nog lite allvarligare dock. Jag mår fysiskt illa när jag inte kan hjälpa mina farmvillegrannar symmetriskt. Jag kan inte riktigt förklara känslan men ska göra ett försök...
....jag får en känsla av obehag i bröstet, som om jag har svårt att andas. Ett lätt illamående kommer över mig dessutom, samt att jag känner ett starkt behov av att knyta nävarna. Jag knyter inte nävarna för att jag blir arg och vill slå någon, jag knyter dem så att mina fingertoppar känner motstånd. Fingertoppar utan motstånd känns obehagligt för mig. (Vi tar det en annan dag)
Det händer att jag bara hjälper mina grannar fyra gånger men allt som oftast tvingar jag mig själv att hjälpa till fem gånger. Jag tycker själv att detta är väldigt märkligt, men å andra sidan har jag accepterat att jag är märklig så jag skäms inte över detta heller. Jag har dock löst detta problem nu. Låt mig upplysa er...
The Holy W

En kvinna i min bekantskapskrets, en kvinna jag känner stor samhörighet med, gav mig ett tips. Vi skrattade båda när vi insåg att vi hade samma svårigheter när det gäller assymetri, och hon delade med sig av hur hon löst problemet. Istället för att gödsla fyra kvadrater i par och en stackars kvadrat helt solo hade hon kommit på att det känns bättre att gödsla alla till synes assymetriskt. Assymetrin i detta fall är dock sammanhängande eftersom hon gödslar ett W. Ett, två, tre, fyra, fem...i ett W. Jag provade när jag kom hem, och det kändes ärligt talat mycket bättre. Det känns inte helt bra, men ändå bättre. Jag är henne evigt tacksam. :)
Jag kan icke fatta varför Zynga, Farmvilles förälder, envisats med att utdela ett antal tjänster som är i stort sett omöjliga att fördela symetriskt. Undrar om Zynga är Tourettes-hatare, tvånghatare..

För övrigt raderar jag Farmville-posterna på min Facebook-logg. Inte på grund av skam, utan enkom därför att alla dylika poster rör till det i min stundtals ofokuserade hjärna. För många farmvilleposter dränker alla andra potentiella inlägg som kan dyka upp på min logg. Jag vill ha ordning där också, jag vill ha avslappning, tankevila.

Och givetvis tror jag inte på allvar att Zynga hatar människor som har tvång. Jag har aldrig, hittills, lidit av förföljelsemani. Jag skriver hittills..för jag kan aldrig säkert veta. Och vet ni vad..det kan inte ni heller.

Nu ska jag skörda mina grödor här. Och jag ska lämna massor av W:n på mina grannars farmer.

Bye bye, farmer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar